يهدف هذا البحث إلى الکشف عن حضور التاريخ والواقع في الرواية العربية، من خلال قراءة أنماط الرؤية القصصية التاريخية في رواية واحة الغروب للروائي المصري بهاء طاهر،حيث تمثل الرواية درجة عالية من المزج بين الواقع واللاواقع، من خلال رسم شخوص الرواية الذين يتباينون ويتناقضون في کل شيء، الأزمنة، الانتماء، الدين، سمات الشخصية،ومع ذلک يربطهم جميعًا شيء، وهو يوظف الأحداث التاريخية من عصور مختلفة،أقدمها زمن الإسکندر ورحلته ، وتصل إلى أحداث معاصرة لحياة البطل محمود عبد الظاهر مأمور واحة سيوة في آخر القرن التاسع عشر، في الفترة التالية للثورة العرابية . وقد صاحب السرد التاريخي ، الوصف لمعابد وآثار واحة سيوة ، وکذلک التعريف بالمجتمع السيوي وبعض العادات والتقاليد التي سادت في تلک الفترة من تاريخ الواحة،فترتکز رواية واحة الغروب على فکرة التنوع الثقافي، وتوظيف التاريخ في فترات زمنية متباعدة،وقد تمثل الواقع في الروايةفي عدة محاور نقل فيها بهاء طاهر معلومات تاريخية موظفة في بنية سردية اندمج فيها الواقع باللاواقع. This research aims to reveal the presence of history and reality in the Arabic novel, by reading the patterns of the historical narrative vision in the novel “The Sunset Oasis” by the Egyptian novelist Baha Taher, where the novel represents a high degree of mixing between reality and non-reality, by drawing the characters of the novel who contrast and contradict each other. something, tenses, affiliation, religion, personality traits, yet something connects them all, the writer employs historical events from different eras, the oldest of which is the time of Alexander and his journey, and reaches contemporary events in the life of the hero Mahmoud Abdel Zaher, the commissioner of Siwa Oasis at the end of the nineteenth century, in the period following the Urabi Revolution. The Sunset Oasis novel is based on the idea of cultural diversity, and the employment of history in different time periods. The reality in the novel was represented in several axes in which Baha Taher conveyed historical information employed in a narrative structure in which reality merged with non-reality.