تحليل الخطاب الإشهاري "فنانيس رمضان" أنموذجا د. تيسير بنت عبَّاس بن محمَّد الشَّريف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

لا يخفى ما للإعلام من استحواذٍ طاغٍ على كافةِ مناحي الحياة، الأمر الذي منحه سيادة فكريّة وثقافية ومجتمعية. والزّمنُ الحالي هو زمنُ الصورة المرئيَّة، واللغة المنطوقة، والتفكير البصري، والمجتمع الفُرجوي، زمنٌ تُقرأ فيهِ الصُّور -الأقوى تأثيرًا- أكثر من قراءة الكلمات. ومع العالم الرقمي الذي لم يدع شاردةً ولا واردةً إلا وأدلى فيها بصولاتِه وجولاتِه في عالمٍ حقيقي أو افتراضي ذي أبعادٍ ميتافرسيَّة، كان من البدهي أن يُصوِّب كلُّ ذي فكرة وهدف من شركة أو مؤسسة أو هيئة قبلته نحو هذا العالم وهذه الصورة؛ ليلقى رواجًا لفكرته، وشهرة واسعة الآفاق في زمنٍ قصيرٍ جدًا؛ لذا اكتظّت الصُّور المرئيّة في وسائل الإعلام وتنوّعت مناويلها إلى الحدِّ الذي حدا بالمنتِج أن يُجوِّدَ منتوجهُ ويُلبسَهُ رداءً مُميزًا ليلفت النظر إليه، وهذا ما يشاهد في الإعلانات ذات المنابع المتعددة.
ومن بين هذه الصور المرئيّة (البصريّة) إعلانٌ/ فواصل وُسم به شهرُ رمضان المبارك لكثرة ما تردد فيه (في الشهرِ وخلال اليومِ الواحد وعبر السنوات) مُكونًا خطابًا إشهاريًّا إعلانيًّا لقناة تلفزيونية هي قناةُ (MBC) باستخدامِ رُسومٍ مُتحركةٍ أُطلِقَ عليها "فنانيس".
وهذه الدراسة ترومُ إلى الوقوف على نماذج من خطاب الفنانيس الإشهاري وتحليله عبر دراسة حجاجيّة تداوليّةٍ تتمظهرُ فيها العلاقات التفاعلية بين المكونات الأيقونية للخطاب وهدفها، والكاشفة عن مدى تأثير هذه الصورة الفنانيسية على الجمهور المتلقي باستنطاق دلالاتها والحالة الناطقة إمتاعًا وإقناعًا.

Abstract:
It is not hidden from anyone that media has an overwhelming control over all aspects of life, which has given it intellectual, cultural and societal supremacy. Yet, the current time is the time of visual image, spoken language, visual thinking, and the spectator society; the time in which images - the most influential - are read more than words. With the digital world, which doesn't miss a thing, except it makes its efforts in a real or virtual world of metaphysical dimensions, it was clear that everyone who has an idea and goal from a company, an institution, or a body will turn his face towards this world and this image; to promote his idea and to achieve popularity for his idea in a very short time. Therefore, the visual images in the media became crowded, and their styles varied to the extent that the producer has to master his product and dress it up with a distinctive suit to draw attention to it, and this what one can watch in advertisements with multiple sources.
Out of this seen (visual) image is the advertisement/ breaks that the month of Ramadan is characterized with due to the many repeated advertisements (in the month, during the same day and over the years) forming an advertising discourse for a television channel is (MBC) channel using an animated cartoon called “Fananees”.
The current study is designed to find out samples of the Fananees discourse and analyze it through a pragmatic argumentative study in which the interactive relationships between the iconic components of the discourse and its goal are expressed, revealing the extent of the impact of this Fananees image on the audience by examining its semantics, the interesting and convincing speaking situation.

الكلمات الرئيسية


المجلد 11، العدد 42 - الرقم المسلسل للعدد 42
هذا العدد يحتوي أربعة أبحاث جديدة ، جديدة في موضوعاتها ومناهجها وفي النتائج التي توصلت إليها . رئيس التحرير
ديسمبر 2021
الصفحة 47-85